Telemunca este definita ca fiind forma de organizare a muncii in care salariatul, in mod regulat si voluntar isi desfasoara activitatea de munca si isi indeplineste atributiile functiei sau meseriei, intr-un alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o data pe luna, prin intermediul tehnologiei informatiei si comunicatiilor.

Telemunca a devenit un concept din ce in ce mai popular in conditiile vremurilor actuale, fiind o forma de organizare preferata de multi angajatori, cu o serie de avantaje cu implicatii asupra productivitatii si calitatii muncii prestate de catre salariati.

O sa descoperim care sunt dispozitiile legale din cadrul Legii nr. 81/2018 care reglementeaza activitatea de telemunca, ce au nevoie sa stie angajatorul si salariatul, eventualele contraventii, precum si unele diferente dintre telemunca si munca la domiciliu.

 

Aspecte generale privind telemunca

Telemunca se realizeaza numai daca exista un acord intre angajator si salariat, fiind un aspect care trebuie sa fie specificat in contractul individual de munca, inca din momentul incheierii acestuia. Acest lucru se poate face si printr-un contract aditional la contractul individual de munca deja incheiat. Ceea ce este foarte important de precizat este faptul ca refuzul salariatului de a fi de acord cu prestarea activitatii de munca in regim de telemunca, nu poate fi un motiv care sa duca la modificarea unilaterala a contractului individual de munca sau sa fie motiv pentru care salariatul sa poata sa fie sanctionat disciplinar.

Tot ceea ce tine de telemunca se discuta intre angajator si salariati. Acest lucru include atributiile de munca, organizarea programului de lucru, munca suplimentara, modificarile aduse contractului colectiv de munca si regulamentului intern. “Angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului, in conditiile stabilite prin contractul individual de munca, regulamentul intern si/sau contractul colectiv de munca aplicabil, in conditiile legii”, art. 4, Legea nr. 81/2018.

 

Telemunca si contractul individual de munca

In ceea ce priveste telemunca, contractul individual de munca se modifica in acord cu prevederile Legii nr.53/2003 – Codul Muncii. Pe langa aspectele legale generale, contractul individual de munca va contine cateva elemente in plus, in acord cu desfasurarea activitatii in regim de telemunca:

  • Se va preciza expres faptul ca salariatul isi desfasoara activitatile in regim de telemunca;
  • Se specifica perioada, zilele in care telesariatul isi desfasoara activitata la locul de munca organizat de angajator;
  • Se specifica locul unde se va desfasura activitatea de telemunca;
  • Se precizeaza programul conform caruia angajatorul are dreptul de a verifica activitatea telesariatului;
  • Se specifica modul in care angajatorul poate sa verifice munca telesariatului;
  • Se specifica modul in care se evidentiaza orele de munca prestate de telesariat;
  • Se precizeaza care sunt responsabilitatile care revin fiecarei parti in parte in acord cu locul in care se desfasoara activitatea de telemunca si cu prevederile legate de securitatea si sanatate in munca;
  • Obligatia angajatorul de asigurara a transportului spre si de la locul in care se desfasoara activitatea de telemunca a materialelor de care are nevoie telesariatului;
  • Obligatia angajatorul de a informa telesariatului cu privire la dispozitiile legale din contractul colectiv de munca si regulamentul intern in ceea ce tine de protectia datelor cu caracter personal si obligatia telesariatului de a respecta toate aceste prevederi;
  • Se specifica toate masurile pe care angajatorul trebuie sa la ia pentru ca telesariatul sa nu fie in izolare de restul angajatilor, facand posibila intalnirea acestora in mod regulat;
  • Toate cheltuielile legate de telemunca suportate de catre angajator.

“Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul sau domiciliul angajatorului”, art. 6, Legea nr. 81/2018.

In vederea incheierii contractului individual de munca in regim de telemunca sau pentru redacatarea actului aditional apelati la serviciile unui avocat dreptul muncii pentru clarificari si lamuriri.

 

Telemunca si obligatiile angajatorului

Conform legii in vigoare, angajatorul trebuie sa indeplineasca un set de obligatii in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca. Este in responsabilitatea angajatorului de a asigura mijloacele sau echipamentele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor care sa fie sigure pentru prestarea muncii in regim de telemunca.

Angajatorul trebuie sa se asigura=e de instalarea, verificarea si intretinerea echipamentului de munca care este necesar, tinand cont de ceea ce s-a convenit de comun acord cu salariatii. Este obligatia angajatorului de a se asigura ca telesariatului primeste instruire suficienta in ceea ce priveste securitatea si sanatatea in munca, prin instructiuni specifice, in acord cu locul in care isi desfasoarea activitatea de munca. Telesariatului trebuie sa fie instruit cu privire la folosirea in siguranta a echipamentelor puse la dispozitie, pentru realizarea activitatii in regim de telemunca.

 

Telemunca si obligatiile telesariatului

Este de obligatia telesariatului de a-si desfasura activitatea in acord cu instruirea care i-a fost facuta in prealabil, in ceea ce tine de securitatea si sanatatea in munca, evitand sa se expuna la pericole de accidentare sau imbolnavire profesionala. Acest fapt este valabil pentru siguranta propriei persoane, dar si pentru siguranta celorlalti colegi care isi desfasoara munca in acelasi spatiu.

Telesariatul este obligat sa informeze angajatorul in ceea ce priveste echipamentele de munca si conditiile in care isi desfoara telemunca, trebuind sa permita accesul angajatorului, pentru a stabili si realiza masurile de securitate si sanatate in munca existente in contractul individual de munca sau pentru a verifica anumite evenimente produse. Telesariatul nu va schimba conditiile de securitate si sanatate in munca stabilite in prealabil la locul in care isi desfasoara activitatea.

Este de obligatia telesariatului de a se folosi exclusiv de echipamentele care nu prezinta pericol pentru securitatea si sanatatea sa. Telesariatul are obligatia “sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dispozitiilor privind obligatiile lucratorilor, asa cum sunt ele prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si in conformitate cu clauzele contractului individual de munca”, art. 8, Legea nr. 81/2018.

Nu in ultimul rand, telesariatul se va asigura ca respecta regulile si restrictiile stabilite de catre angajator in tot ceea ce tine de retelele de internet utilizate sau de echipamentele puse la dispozitie.

 

Aplicarea si verificarea conditiilor de telemunca

In vederea aplicarii si verificarii conditiilor de munca ale telesariatului, reprezentantii sindicali sau reprezentantii salariatilor au dreptul de a avea acces la locurile unde se desfasoara telemunca, in acord cu conditiile care au fost precizate in contractul colectiv de munca sau contractul individual de munca, regulament intern. O modificare a acestor reguli apare atunci cand telemunca se desfasoara la domiciliul telesariatului. In acest caz, se respecta aceleasi reguli mentionate anterior, insa doar dupa ce se notifica in avans telesariatului si se face cunoscut consimtamantul acestuia.

Advocat.ro va pune la dispozitie servicii de avocatura si consultanta juridica la cele mai inalte standarde, unde veti gasi solutii rapide si eficiente la orice problema ce tine de incalcarea drepturilor in calitatea de telesariat si nu numai.

 

Telemunca si contraventiile

In continuare o sa vedem care sunt contraventiile in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor de munca in regim de telemunca si care sunt sanctiunile aferente, conform legii in vigoare.

Se sanctioneaza cu amenda de 10.000 lei daca desfasurarea activitatii in regim de telemunca nu se specifica expres in contractul individual de munca sau intr-un act aditional la contractul individual de munca existent. In cazul in care telesariatul nu isi exprima in scris acordul privind munca suplimentara in regim de telemunca si este obligat, totusi, sa presteze munca suplimentara, angajatorul poate primi o amenda de 5.000 lei, valoarea sanctiunii fiind aceiasi pentru situatia in care nu exista un acord al partilor cu privire la desfasurarea activitatii in regim de telemunca.

Daca nu se specifica in contractul individual de munca sau in actul aditional toate aspectele legale privind activitatea in regim de telemunca se poate primi amenda de 5.000 lei. In cazul in care angajatorul nu asigura echipamentele si materialele necesare desfasurarii activitatii de munca in regim de telemunca, poate primi amenda de 2.000 lei. Mai departe, daca angajatorul nu asigura instalarea si nu verifica regulat echipamentele pentru desfasurarea telemuncii, atunci poate primi o amenda in valoare de 2.000 lei. In cazul in care nu se asigura de catre angajator perioada obligatorie de instruire a telesariatului cu privire la securitatea si sanatatea in munca si asupra modului in care se va desfasura activitatea de munca, atunci angajatorul poate primi o amenda de 2.000 lei.

“Contravenientul poate achita in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal de constatare ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia jumatate din cuantumul amenzilor prevazute la art. 11 lit. b) – g), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal de constatare”, art. 12, Legea nr. 81/2018.

 

Diferentele dintre telemunca si munca la domiciliu

Uneori telemunca si munca la domiciliu sunt doi termeni folositi pentru a descrie acelasi tip de activitate, cand de fapt, conform legii, sunt doua forme de diferite de organizare a muncii. Sa intelegem mai bine la ce se refera din punct de vedere legal, conform Codului Muncii, munca la domiciliu. Salariatii cu munca la domiciliu indeplinesc sarcinile si activitatea de munca la domiciliul lor. Acestia sunt cei care isi stabilesc programul de munca, putand fi verificati de catre angajator respectandu-se conditiile stabilite in contractul individual de munca.

Conform Codului Muncii, atunci cand vine vorba de munca la domiciliu exista cateva aspecte distincte care trebuie sa fie incluse in contractul individual de munca – precizarea expresa a faptului ca salariatului desfasoara munca la domiciliu, programul care trebuie sa fie respectat de catre angajator in vederea controlarii activitatii salariatului, precum si modalitatea prin care se doreste sa se realizeze acest lucru, angajatorul are obligatia de a asigura transportul materialelor si echipamentelor necesare desfasurarii activitatii de munca la domiciliul salariatului.

Exista o serie de avantaje ale telemuncii si ale muncii la domiciliu, insa sunt si cateva diferente de care este sa tina cont salariatii si angajatorii. In cadrul muncii la domiciliu programul si modul in care se desfasoara activitatea de munca este controlata de catre salariat, chiar daca angajatorul poate sa verifice periodic aceasta organizare, pe cand in telemunca, salariatul va respecta programul stabilit in prealabil de catre angajator.

In ceea ce priveste telemunca, in lege se specifica clar ca se realizeaza numai prin intermediul metodelor ce tin de tehnologia informatii si comunicatiilor, in cazul muncii la domiciliu, acesta nefiind un criteriu obligatoriu. De asemenea exista o diferenta in cazul muncii suplimentare. Daca in cazul telemuncii, salariatul trebuie sa isi dea acordul scris cu privire la orele suplimentare, in cazul muncii la domiciliu acest aspect nu este obligatoriu, desi este dezirabil.

 

Pentru orice tip de intrebare legata de telemunca si munca la domiciliu apelati la serviciul gratuir de consultanta juridica, pentru raspunsuri rapide din partea avocatilor. Dupa cum am vazut, telemunca permite salariatilor un spatiu mai detasat in ceea ce priveste indeplinirea sarcinilor de lucru, pentru unii dintre acestia fiind un mod de creste a productivitatii si puterii de concentrare.