Intelegem prin Biroul de credit o societate care a fost infiintata cu scopul de a administra o baza de data in sistem centralizat, privind activitatea de creditare desfasurata de institutiile bancare. Aceasta baza de date poate sa fie consultata de catre orice institutie de credit, societate de asigurari, societati de recuperare creante, care in prealabil au incheiat un contract cu Biroul de Credit.

O sa vedem mai departe ce tip de informatii sunt stocate in baza de date a Biroului de Credit, ce inseamna FICO® Score, cand si cum se pot sterge datele din sistem si modelul de cerere in acest sens. Pe Advocat.ro gasiti suportul de specialitate de care aveti nevoie pentru a intelege mai bine intregul procedeu de stergere al datelor din Biroul de Credit si care sunt pasii de urmat in situatia dvs.

 

Obiective si principii ale functionarii Biroului de Credit

Biroul de Credit se ocupa cu colectarea si prelucrarea datelor portofoliului de clienti si ofera informatii participantilor legate de capacitatea de rambursare, gradul de indatorare, cuantificarea riscului de credit, urmarind sa dezvolte calitatea creditelor.

Activitatea pe Biroul de Credit este reciproca in sensul in care participantii ofera informatii de risc si au acces doar la acest tip de informatii din baza de date. Functionarea Biroului de Credit se bazeaza pe confidentialitate, eficienta, impartialitate si corectitudine. Puteti afla mai multe direct de pe site-ul oficial al Biroului de Credit.

 

Ce tip de informatii sunt inregistrate in Biroul de Credit

Informatiile persoanelor fizice care solicita sau care obtin un credit sunt colectare si prelucrate de Biroul de Credit. Mai precis este vorba de solicitantii de credit, persoanele imprumutate, co-debitorii si garantii.

Datele care sunt prelucrate de Biroul de Credit sunt reprezentate de datele de identificare ale persoanelor in cauza, datele referitoare la angajator, date care privesc creditele care au fost solicitate si/sau acordate. De asemenea se vor inregistra orice tip de evenimente care pot sa apara in perioada in care se desfasoare creditul, cum ar putea fi cesiunea creantei sau darea in plata. Se prelucreaza datele legate de relatiile cu alte conturi cum se intampla in cazul de codebitor, precum si datele privind insolventa. Se inregistreaza in sistem numarul de interogari ale participantilor pentru fiecare persoana vizata.

 

Ce este FICO® Score

FICO® Score este reprezentat de un numar format din 3 cifre care este produs in urma procesului statistic de prelucrare al informatiilor legate de creditele inregistrate in Biroul de Credit. Acest numar este asociat unei singure persoane, fie ca este solicitant, fie detinator de credit.

FICO® Score este cuprins in Raportul de Credit care este pus la dispozitie participantilor. La cel foloseste mai exact FICO® Score? Poate sa ajute participantii sa evalueze posibilitatea de rambursare a creditului a persoanei in cauza, care solicita creditul. FICO® Score este definit de fiecare participant in ceea ce priveste o limita minima de valoare pentru permisiunea acordarii creditului. Se poate ca acest scor sa scada in anumite perioade, iar persoana vizata poate sa ceara o copie dupa Raportul de Credit unde va gasi motivatia care sta la baza scaderii scorului.

 

Informatii privind tipul de date stocate in Biroul de Credit

Orice persoana fizica vizata are dreptul de a accesa informatiile care sunt stocat in Biroul de Credit. Acest lucru se poate face in mod direct prin accesarea site-ului Biroului de Credit si inregistrarea pe acesta in mod securizat sau prin participant. Se pot cere informatii printr-o cerere pe care o puteti descarca online de pe site-ul Biroului de Credit.

In decurs de o luna se va primi raspuns din parte Biroului de Credit. Raspunsul la solicitari privind verificarea informatiilor stocate va putea fi primit de catre persoana vizata in mod direct, prin e-mail sau prin scrisoare recomandata daca a fost trimisa cererea prin posta.

Orice tip de informatie pe care o constatati care fiind gresita sau neactualizata la timp poate sa fie modificata daca veti solicita acest lucru participantului.

Accesati serviciul gratuit de consultanta juridica online pentru lamurirea oricarui aspect legat de procedura de inregistrare a datelor in Biroul de Credit si posibilitatea de stergere a acestora. Veti primi raspunsul in mod confidential, prin e-mail.

 

Stergerea datelor din Biroul de Credit

Stergerea datelor din Biroul de credit poate sa fie realizata numai in anumite situatii specifice. O astfel de situatie poate fi atunci cand perioada de stocare a datelor a expirat, iar stergerea se va face automat de catre sistem. In cazul in care se constata ca prelucrarea datelor nu s-a realizat conform prevederilor legale, datele se pot sterge de catre participantul care le-a inregistrat in urma cererii intemeiate ale persoanei vizate. In anumite situatii in care legea prevede astfel, Biroul de Credit va sterge datele inregistrate.

Dupa ce este inregistrata in aplicatie solicitarea persoanei vizate, aceasta este transmisa participantului (institutia financiar-bancara) pentru a fi verificata.

In vederea completarii cererii de stergere a datelor se vor completa datale personale si obiectul solicitarii, cu posibilitatea de atasare la cerere a diferitelor tipuri de documente in format electronic, cu functie justificativa. Dupa completarea si trimiterea cererii va aparea un mesaj care confirma inregistrarea solicitarii. Participantul este apoi informat cu privire la solicitare, fiind in responsabilitatea acestuia sa verifice temeinicia si legalitatea solicitarii. Participantul este cel care comunica posibilitatea de stergere sau nu a datelor persoanei vizate, inregistrand aceasta decizie in aplicatie. Totodata, participantul este care care comunica decizia persoanei vizate prin mijloace electronice sau mijloace proprii.

Dreptul de a solicita stergerea datelor din Biroul de Credit este posibil datorita implementarii Regulamenului general privind protectia datelor cu caracter personal, GDPR. Aceasta procedura a fost instituita incepand cu data de 25 mai 2018. “Regulamentul introduce necesitatea unui nivel ridicat de transparenta si de protectie a drepturilor persoanelor vizate. In consecinta, si Sistemul Biroului de Credit se va adapta acestor cerinte, inclusiv printr-o informare riguroasa a persoanelor vizate in ceea ce priveste drepturile acestora si modalitatea de exercitare”, declaratia directorului general al Biroului de Credit, Serban Epure.

 

Accesul pe siteul Biroului de Credit

In vederea trimiterii solicitarii privind stergerea datelor din sistem este nevoie sa acecsati in mod securizat site-ul Biroului de Credit. In vederea acestui lucru persoana vizata se va inregistra prin utilizarea unui cod de inrolare.

Codul de inrolarea se poate obtine prin diferite moduri. Persoana vizata va trebui sa introduce Codul Numeric Personal pe site-ul Biroului de Credit. Astfel se vor afisa numerele de telefon cu care a fost inregistrat de catre participanti. Persoana vizata alege unul din numere pe care va primir prin SMS codul.

O alta metoda de obtinere a codului este printr-o cerere scrisa care se trimite prin posta Biroului de Credit. In cerere se vor specifica datele de identificare si se va atasa copia dupa actul de identitate. Codul se poate obtine personal de la participant. Informatiile cu caracter personal sunt utilizate doar pe perioada de timp in care se formuleaza, transmite si receptioneaza raspunsul la cerere.

In cazul in care este vorba de o situatie mai complicata, puteti apela la ajutorul unui avocat cu experienta in domeniu pentru a putea gasi solutii rapide de rezolvare a problemei legate de stergerea datelor din Biroul de Credit.