PFA sau Persoana fizica autorizata este o forma de societate preferata de multe persoane care au o anumita pregatire profesionala atestata legal si pot desfasura activitati economice. In ceea ce priveste infiintarea de PFA este nevoie ca persoana in cauza sa fi implinit varsta de 18 ani, sa nu fi savarsit infractiuni de ordin economic si fiscal, putand demonstra prin acte si atestate faptul ca, este pregatita profesional in domeniul in care vrea sa isi desfasoare activitatea economica.

In cazul in vreti sa incepeti o afacere personala si sa lucrati in mod independent, infiintarea PFA este un prim pas important. Multe persoane prefera acest tip de societate pentru ca numarul declaratiilor fiscale care trebuie depuse sunt intr-un numar mult mai mic fata de alte tipuri de societate. In plus, modul de infiintare PFA este destul de simplu, cu cativa pasi de urmat si cateva acte pentru realizarea dosarului de inregistrare PFA. In acest sens, puteti apela la serviciile unui avocat drept comercial pentru a se ocupa in locul dvs. de tot ce trebuie pentru infiintarea PFA, in schimbul unui onorariu accesibil.

O sa vedem in continuare care sunt pasii de urmat in infiintarea PFA, de ce acte aveti nevoie si avantaje ale acestui tip de societate.

 

Documente necesare pentru infiintare PFA

Este indicat ca primul pas in infiintarea PFA este sa verificati site-ul Oficiului National al Registrului Comertului pentru a vedea exact documentele si actele de care aveti nevoie pentru realizarea dosarului, pentru a fi la curent cu cele mai modificari sau adaugiri legale. Un avantaj foarte mare este ca puteti descarca online majoritatea cererilor-tip si a altor documente pe care aveti nevoie sa le completati si sa le atasati la dosar, fara sa fie nevoie de foarte mult drumuri fizice.

In vederea infiintarii PFA veti avea nevoie de urmatoarele acte si documente:

  • Cerere de inregistrare;
  • Anexa 1 pentru inregistrare fiscala;
  • Declaratie-tip pe proprie raspundere ca persoana nu desfasoare activitate la sediul profesional si care sustine conditiile legale in care se poate desfasura activitatea cu pricina la sediul profesional;
  • Fotocopie certificata olograf dupa cartea de identitate sau pasaportul persoanei care doreste sa infiinteze PFA;
  • Declaratie pe proprie raspundere ca se indeplinesc conditiile cerute prin lege pentru desfasurarea normala a activitatii;
  • Acte care sa dovedeasca faptul ca exista un drept de folosinta asupra sediului profesional;
  • Specimen de semnatura PFA

In functie de caz s-ar putea sa mai aveti nevoie de urmatoarele acte:

  • Aviz din partea asociatiei de proprietari pentru demonstrarea faptului ca la imobilul proprietate privata a titularului PFA nu se desfasoara activitate economica;
  • Declaratie tip din partea sotiei/ului cu privire la activitatea desfasurata de titularul PFA;
  • Declaratie pe proprie raspundere pentru domeniu de afectatiune;
  • Documente pentru atestarea pregatirii profesionale in ceea ce priveste obiectul de activitate din cadrul PFA;
  • Fotocopii certificate olograf ale actelor care atesta mentiunea anterioara.

 

Rezervare denumire firma

In cazul PFA denumirea firmei va fi numele dvs, in formatul Nume Prenume Persoana Fizica Autorizata. In acest sens aveti nevoie sa va rezervati denumirea firmei, acest lucru putandu-se realiza prin completarea unei cereri online, pe portalul ONRC sau printata si depusa la ghiseu. Este necesar ca alaturi de cererea completata sa depuneti copie dupa actul de identitate. Intreaga procedura este simpla si rapid. Veti primi dovada privind disponibilitatea denumirii firmei in aproximativ 30 de minute, dupa care o puteti atasa la dosar, alaturi de celelalte acte.

 

Alegere cod CAEN

Este necesar ca in cazul inregistrarii PFA sa alegeti codul CAEN, mai exact codul care corespunde activitatii care urmeaza sa fie desfasurata in firma. Este de precizat faptul ca in cazul PFA aveti posibilitatea de a alege maxim 5 coduri, insa este important sa stiti ca pentru fiecare cod in parte este nevoie sa veniti cu dovezi si sa demonstrati ca aveti pregatirea sau experienta necesara pentru desfasurarea activitatii respective.

Dovezile pot sa fie sub forma de diplome de studii acreditate de Ministerul Muncii sau de Ministerul Invatamantului, diplome ale cursurilor din strainatatea care vor fi traduse si legalizate si alte tipuri de adeverinte. Este de specificat faptul ca ar fi bine sa va documentati foarte bine inainte, pentru ca pentru unele coduri CAEN nu se poate infiinta PFA. In acest sens puteti apela la ajutorul unui specialist in dreptul comercial de pe Advocat.ro, care va poate indruma spre luarea cele mai bune decizii.

 

Stabilire sediu social PFA

Urmatorul pas important in infiintarea PFA este stabilirea sediului social, care poate fi un apartament, o casa sau orice alt tip de spatiu care este potrivit desfasurarii activitatii economice a firmei. Vei avea nevoie sa obtineti cartea funciara, care se realizeaza prin cerere depusa la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara.

Veti primi dovada cartii funciare in termen de maximum 4 zile lucratoare din momentul in care ati depus cererea. Va mai fi nevoie de actul care dovedeste dreptul de proprietate asupra imobilului unde va fi sediul social. Se va completa pe langa acestea, o cerere tip, pe care o puteti descarca de pe site-ul oficial ONRC prin care sa se ateste dreptul de folosinta a spatiului cu destinatie de sediu social.

 

Depunere dosar de inregistrare PFA

Dupa completarea cererilor necesare, adunarea actelor si punerea la punct a ultimelor detalii, se realizeaza dosarul de inregistrare a firmei. Dosarul complet se depune la ONRC. Veti primi un bon mentionarea datei de solutionare. Puteti verifica online care este stadiul intregului proces de validare al dosarului. De regula, in termen de maximum 4 zile lucratoare se solutioneaza inregistrarea si infiintarea PFA.

 

Stampila PFA

Dupa ce firma este inregistrata, urmatorul pas este obtinerea stampilei. Aceasta se poate obtine de la firmele specializate in comercializarea de stampile, unde veti avea nevoie sa prezentati documentele primit in urma inregistrarii de la ONRC.

 

Inregistrare PFA la ANAF

Este nevoie ca PFA sa fie inregistrat la ANAF, in vederea obtinerii chitantierului, facturierul, registrul de intrare-iesire si registrul de inventar.

 

Avantaje infiintare PFA

Daca inca nu stiti cat de potrivit este PFA pentru deschiderea afacerii dvs. personale, o sa va aducem in atentie cateva avantaje, care ar putea sa va faca decizia mai usoara. Unul dintre avantajele infiintarii PFA este evidenta contabila ce poate sa fie tinuta de insusi cel care a creat firma, nefiind vorba de proceduri complicate. Este esentiale ca pe factura emisa de PFA sa se regaseasca urmatoarele aspecte:

  • Numar de ordine
  • Data emiterii facturii
  • Data la care au fost prestate serviciile sau livrate bunurile
  • Denumire, adresa, cod de inregistrare sau cod de identificare fiscala
  • Descrierea bunurilor livrate sau a serviciile prestate
  • Pret unitar
  • Taxa aplicata si taxa colectata

Revenind la avantajele infiintarii PFA un alt avantaj este procedura mult mai simpla si rapida de inregistrare a firmei, fata de SRL sau SA. Este de specificat faptul ca in PFA se poate beneficia de profitul realizat oricand, fara sa fie nevoie de impartirea dividendelor sau trecerea anului. In cazul in care va fi nevoie de inchiderea PFA, procedura este mult mai simpla si rapida fata de dizolvarea SRL.

Pentru orice tip de nelamuriri cu privire la PFA, modul de organizare, de infiintare sau alte aspecte despre care doriti sa stiti mai multe, nu ezitati sa apelati la serviciul gratuit de consultanta juridica online.